الأربعاء، 17 أغسطس 2011

خواطري الرمضانيه(5)


معيه الله
في كلام كده بنسمعه ونعد نردده بدون علم - أو يعني- مش حاسين بيه بمعنى اصح
أنا كنت باسمع الكلمه دي وبادعي حتي بيها كتير واكتشفت إني مكنتش مستوعباها بجد
يعني كنت فاهمة إن "معية الله " دي إن ربنا يكون معاك يعينك على شكره وذكره وحسن وعبادته ..و,,و,و, و,و.. يبقى معاك في حياتك عامتا وبس
امبارح اكتشفت المعنى الحرفي للكلمة
لظروف عائليه اضطر والدي ووالدتي السفر المفاجيء ولاسباب شخصيه اكتشفت إني ماينفعش أسافر معاهم بغض النظر عن العيلةوظروفها:D
بس أنا عمري ماخفت وانا قاعده لوحدي بالعكس أنا اصلا شخص يميل للانطوائيه ويصبو للهدوء بدرجه كبيرة
لكن رجعت امبارح بعد الفطار واكتشفت إن بسرعة الوقت عدي و بقينا نص الليل وإن الموضوع بجد وإن بيني حبات لوحدي النهارده فعلا
عادي هاتربس الباب والمفتاح هقفله و خلاص هاعد ملكة زماني يعني
الترباس مابيتربسش ..والمفتاح معصلج وأنا مش قويه كفاية إني اقفله
_امري لله _اتسحرت واعدت استني الفجر وكنت متوقعة إني مش هاعرف أنام الليله دي
الفكرة إني أول مرة استطعم كلمة إن ربنا معايا
الأنس ده اللي بندعي بيه وبنتمناه
ايوه أنا فعلا كنت متونسه بربنا الحمدلله وكنت حاسه إن قلبي بيرقص انه فهمني المعنى ده
بالشكل ده
معني إني أبقى بجد لوحدي وبجد مفيش أي حد موجود ولا احتمال يبقي موجود معايا في الوقت الحالي
ومع ذلك أنا واثقة ومطمنه إني هعوز مين اغلي واعلي من ربنا ؟؟!!وايه اللي ممكن حد يعمله ربنا ميقدرش عليه ؟!!! ايه الخير اللي ممكن يجيبه حد وربنا مانعه؟؟! وايه الشر اللي ممكن يمنعه حد وربنا مقدره , والعكس ..
ايوه يعني الناس اللي بيحموني دول مجرد أسباب لتنفيذ اراده ربنا

عارف أما تكون قاعد قعده حلوة وتبقى نفسك متخلصش نفسك تفضل قاعد كده وتحكي كل اللي في نفسك واللي حتي بطلت تحكيه وتعترف بيه بينك وبين نفسك
ساعتها افتكرت قول ابن القيم: ‘إذ استغنى الناس بالدنيا فاستغن أنت بالله، وإذا فرح الناس بالدنيا فافرح أنت بالله، وإذا أنس الناس بأحبائهم فأنس أنت بالله، وإذا ذهب الناس إلى ملوكهم وكبرائهم يسألونهم الرزق ويتوددون إليهم فتودد أنت إلى الله
- لله المثل الاعلى- بس عارف مثلا أما يبقى حد عزيز قوي قوي تنازل وقرر انه هيقضي ليلة معاك يسمع كل همومك وخواطرك ورجاؤك
ملك عظيم قرر يصاحبك يبقى جمبك ..يبقى معاك
سبحان الله جت على دماغي فكرة عجيبه و تخيلت إن لو ربنا كان بيدي كل واحد يوم أو ساعة مثلا محدده
وبعد ماتاخد دورك تقف في الطابور
وتستني دورك لحد ماكل خلق ربنا يخلصوا
وإن ربنا لو مكنش سميع ..عليم.. مطلع
كنا هنعمل ايه
؟؟!
ولقيت إن -سبحان الله -العادي والطبيعي تلاقي إن العبد يتودد للملك
لكن ملك عظيم وبيده امرك كله ويتودد اليك ويطلبك بالاسم
؟؟!!
َإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ )

كمان أما فكرت لقيت إن ربنا دايما معانا ودايما بيدي الإحساس ده للي بيطلبوا
احساس انه معاك انه ونسك
انه الصاحب والخليفه في الاهل

ساعتها بس شكرت ربنا بجد انه ربنا
وحسيت إن يا رب رمضان مايخلصش :(

اللهم لاتجعل أنسنا إلا بك،ولا حاجتنا إلا إليك،

ولا رغبتناإلا في حبك ورضاك:)

0 التعليقات: