الاثنين، 8 أغسطس 2011

خواطري الرمضانيه (6)


"بات مظلوم ولا تباتش ظالم "
وفي ناس بتقولها العكس بس أنا مش مقتنعه بعكسها بصراحة
عامة أما كنت باسمع الكلمه دي من وانا صغيرة من جدتي كنت بقول لنفسي طب وليه أبات ظالم أو مظلوم ما أبات "حلوه "
مكنتش بافهمها ولا بستوعبها
بس أما كبرت شويه وفهمت البلاغة والذي منه فهمت إن معناه إن لو هتنام مظلوم وده من أسوء الحالات اللي ممكن يتحط فيها كائن حي
بس ده أحسن عند ربنا ماتكون ظالم لأن عاقبة الظلم عند ربنا مش سهله وإلا مكانش حذرنا سبحانه وتعالي دايما إن عقابها في الدنيا وفي الاخرة

معني ظلم بالمعج>>جار وجاوز الحد -وضع الشيء في غير موضعه -اخذ ماليس ملك بغير حق

ساعتها مش عارفه ليه حسيت إن الظلم مش بس إن العمده ياخد الارض من الحاج سويلم غصب عنه
أو إن عثمان بيه يدخل سليمان افندي السجن بدل ابنه توتي

واكتشفت اننا ظلمه قوي
ايوه احنا بنظلم وبنجور عالحقوق من غير ماناخد بالنا
لأ والله الصبر عليَّ بس أنا مش بحاول امثل دور "امينه رزق "هنا بس فكر فيها معايا كده

في كل مرة انتهكت حرمه مش ملكك كنت ظالم
في كل مرة دفعت رشوة /كسرت اشارة /وقفت في الطابور قبل دورك كنت ظالم
في كل مرة جبت سيرة حد بحاجه يكرها من الاخر اغتبته نميت عليه أو حتي فتشت سره ..أو ستره كنت ستين ظالم
وفي كل مرة قررت فيها أنك واد مخلًص وملك نفسك وعملت حاجه ماترضيش ربنا .. أنت مش مخلوق عشانها 3
-ايوه أصل احنا مخلوقين لأداء مهام معينه-فيه اللي بيعرفها بسهوله ,وفيه اللي بيحتاج مجهود عشان يعرفها, وفيه اللي بيحاول يعرفهابس ده مايمنعش إن كلنا بندور
"اعملوا فكل ميسر لما خلق له "
في كل مره قررت فيها إنك تجور علي الحق ده فانت ظلمت
في الحقيقه ظلمت نفسك
في كل مرة قلت وعد مش هتقدر تنفذه ..فانت ظلمت
في كل مرة شفت حق وسكت فانت ظالم- بشكل غير مباشر صحيح بس ظالم-
وفي كل مرة رديت بباطل برده ظلمت
في كل مره حملت حد فوق طاقته "وانت عارف "كنت ظالم وفي كل مره محاولتش حتي تحس بطاقته دي تفكر فيه في احتياجاته, مشاعره المه. وجعه....ظلمته
ايوه يعني الابن اللي بييجي عالاكل والنوم ولا عارف اخته قافله اودتها عليها بتعمل ايه؟! ولا ابوه وامه مالهم شايلين الهم ليه؟! أو حتي لو فرحانين فرحانين ليه او لو واحشهم ونفسهم يشوفوك أو أو أو...
ولما بتدخل على مراتك وتبقى عارف إنها فيها حاجه بس انت مش فايقلها يمكن يكون ليها حق عليك صحيح بس انت مش قادر تبذل مجهود وتعرف حتي حقوقها دي بتكون ظالم
بس اللي حقيقي مبفهموش ومبفهمش إزاي الناس بقى عادي عندها تعمله وتنام مبسوطه بالليل وراضيه

كسر الخواطر :)
كسر الخواطر غالي قوي عند ربنا وبيوجع اوي عند الناس
ايوه ما أنا أصلي اكتشفت إن في كل مره نيمت فيها حد ودمعته على خده كان ظلم
وكل مره خذلت حد كان معتمد عليك وكسرت قلبه كان ظلم
وكل مرة مشيت من غير ماتعرف وتتأكد من الحقيقه كان ظلم
وفي كل مره ماحسبتش نتيجة افعالك وورطت ناس معاك فيها وكسرت جواهم حاجه كانت غالية اوي عليهم
كنت ظالم
في كل مرة ومع أول زعلة نسيت فيه اكل حاجه ومفتكرتش الحلو لناس قريبين كانوا بيخافوا على زعلك وبيتمنوا يشوفوك بس مبسوطوقطعتهم
برده ظالم
لانك ببساطه خدت حاجه مش من حقك عشان انت مش ربنا عشان تعرف كل الحقيقة بالتالي عشان تعاقب وتحاسب
انت كل اللي عليك إنك تحاول تعرف الحقيقة بس تعرفها بجد.. تبقى عايز تعرفها ,مش بتتلكك عشان تثبت حاجه في دماغك بتصورهالك
وبعدها قرارك يرجعلك وانت اللي هتتحاسب عليه بس بالله عليك فكر مرتين قبل ماتنيم واحد مكسور قلبه
وحقيقي بات مظلوم وماتخدش حقك وبناقص أحسن عند ربنا ماتبات ظالم
ويمكن ظلمك لنفسك امره سهل لانه بينك وبين الرحيم فبمجرد ماترجع وتتوب توبه صادقه
هيغفرلك
لكن مش هيغفرلك اللي بينك وبين الناس.. مش هيتهاون في حق الناس
يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي ، وجعلته بينكم محرماً ؛ فلا تظالموا … )
يقول سفيان الثوري - رحمه الله - : « إن لقيت الله تعالى بسبعين ذنباً فيما بينك وبين الله تعالى ؛ أهون عليك من أن تلقاه بذنب واحد فيما بينك وبين العباد » ويقول الشافعي رحمه الله: (بئس الزاد إلى المعاد العدوان على العباد)

آه آه كنت هنسي
أنت كمان برده بالله عليك ميتكسرش قلبك عشان هو مش ملكك ده ملك اللي خلقك ازعل وابكي بس متقررش إنك تنكسر
عشان ده برده يبقى ظلم عشان إنك تفتكر في ربنا اللي مش فيه واللي يتنزه- سبحانه وتعالي- عنه ده برده نوع من أنواع الظلم
ربنا عادل قوي مطلع جبار منتقم و رحيم
يقول صلى الله عليه وسلم " دعوة المظلوم يرفعها الله فوق الغمام، ويفتح لها أبوابَ السماء، ويقول لها الرب: وعزَّتي وجلالي لأنصرنَّك ولو بعدَ حين)).
وربنا بيقولك " أنا عند المنكسرة قلوبهم على بابي"... عايز أكتر من كده سند ايه ؟؟
"وماربك بظلام للعبيد"..
إزاي تفكر إن حقك ضاع بعد ده كله

كبرت الموضوع صح؟
واكتشفت إن كلنا ظالمين دلوقتي والحياه بقت لونها اسود أنا مش هارجع في كلامي عشان هو مش غلط للاسف بس احنا اللي بقينا بنكبر "overestimate"الظلم في حياتنا مع انه موجود في حاجات بسيطه قوي حوالينا
عشان كلنا بنظلم يبقى كلنا لازم نعفو ..عند المقدرة
واحنا مقدرتنا كبيرة قوي قوي أكتر بكتير مما نتخيل احنا بس مش بنحاول نختبرها بس لو بصينا شويه جوانا هنلاقي فينا قوة
وحده الله اعلم بيها
قوة تديك فرصة أنك تغفر عشان ربنا يغفرلك
محدش قالك أنسى بالعكس أفتكر, جرب ,واتعلم عشان هي دي الدنيا.. امتحان
اوعى تحل نفس السؤال مرتين غلط :)
عشان حقيقي والله اللي عند ربنا مابيضعش
وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ} (48) سورة الطورَ

اللهم إنى أُشهدك أنى قد عفوت ما بينى وبين خلقك فأعفوا ما بيني وبينك ... رب اغفر لي وتب علي إنك أنت التواب الغفور


0 التعليقات: