الثلاثاء، 2 أغسطس 2011

خواطري الرمضانيه (2)


ملحوظه عالهامش :أنا مش داعيه ولا بحاول اكون كده بالخواطر اللي بكتبها
فاسمهـا بيدل على مضمونها دي مجرد خواطر بنت عاديه جدا جدا بكتبها لكم زي مابكتب أو كتبت أي حاجه فاتت :)
يمكن حد يكون معدي بالصدفة يقراها ويمكن يمكن يعني تعجبه أو تفكره بحاجه :D





[ لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وما تُنْفِقُوا مِنْ شَيئٍ فَإنَّ اللهَ بِهِ عَليم ٌ ]

من وقت قريب اكتشفت إني عندي مشكله كبيرة ...أنا بحب حاجتي قوي ومش بعرف اسيبها أو افرط فيها بسهوله حتى لو مش مفيده ليَّ دلوقتي
فستان عروستي ,عروستي نفسها ,فستاني اللبني المنفوش أبونقط بيضا,ايشرباتي القديمة هدومي اللي مش بستعملها ..
يعني كل حاجتي تقريبا
لما قلت كده لمامتي و احنا بنطلع الهدوم عشان نوديهم لجمعية رساله وانا بترجاها تسيب حاجتي في حالها وإني هاعمل بدالها حاجات تانيه كويسه والله بس بلاش الحاجات بتاعتي
قالتلي الأية دي.

كنت مش مركزه طبعا ساعتها فـعدت علي مرور الكرام لحد ما جيت في يوم كنت عند صاحبتي واستغربت قوي إنها بتطلع هدوم لسة جديده عندها وتقريبا مستعملتهاش وعادي جدا لما سألتها "يا بنتي ما انتي عندك حاجات حلوه تانيه بس عالأقل مش حاجات لسه ملبستهاش
ساعتها قالتلي...

[ لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وما تُنْفِقُوا مِنْ شَيئٍ فَإنَّ اللهَ بِهِ عَليم ٌ ]
استغربت ولما روحت قريت تفسير الأيه كمان لها تفسير
جميل جدا ...وعدا الموقف ده كمان واليوم كله

من كام يوم اتفقنا أنا وصحابي أننا نطلع آيه اثرت فينا بشكل ما ونكتب خاطرة عنها
اتفقنا.. سلمت عليهم وركبت تاكسي وروحت
كان مشغل قرآن وكانت سورة" آل عمران" وأنا بحب السورة دي أوي
فضلت مستمتعة وانا بأسمع الراديو لحد قبل ماأنزل وانا بحاسب السواق
سمعت ...

[ لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وما تُنْفِقُوا مِنْ شَيئٍ فَإنَّ اللهَ بِهِ عَليم ٌ ]
مكنتش للاسف متذكره إنها في سورة آل عمران
معرفش اشمعنى اليوم ده بالذات الساعه دي بالذات تنحت وفضلت بفكر
مع اني قريت تفسير الآيه قبل كده بس ساعتها حسيت انه اد ايه اليه دي رائعت وإزاي في وقتها
حسيت إن ربنا عطاني فهم جديد ومختلف للآيه
حسيت إنها مش بس بتتكلم على الأنفاق المادي لأ دي ممكن كمان تشمل الانفاق المعنوي واللي كتير والله بيبقى اصعب من الماده

يعني الخروجه اللي انت بتحبها قوي بس هي مش هترضي ربنا؟؟!
صحابك اللي ياااااااه اعدتهم مايتزهقش منها وبتلاقي معاهم نفسك بس لما تيجي تروح تلاقي إن كل كلامكم ميعجبش ربنا؟؟!
ومكالمات التليفون اللي بتستنيها عشان تقعدي ترغي مع جارتك -وتنموا على كل حد شوفتوه -بس بتبقى وقت بيضيع في معصيته!!
الشغل اللي هيخليك حد ناجح جدا ومرتبه كبير بس ربنا ميرضاش بيه؟؟
و البنت اللي هتتجنن وتتجوزها وبتحبها جدا جدا بس هي مش في دماغها ربنا فبالتالي بيتكم ماهيبقاش زي مايحب ربنا ؟؟!
والولد اللي روحك فيه بس أنتي عارفه ان ربنا غيران عليكي في كل مره بتكلميه بطريقة تغضبه
مش كل ده انفاق مش كل ده ""مما تحبون "
بس ساعتها سبحان الله جت في دماغي الفكرة دي
{لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا} {يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ}
فما دام ربنا" الرحيم" طلب منا يبقى احنا إن شاء الله نقدر :)
سبحان الله ساعتها حسيت براحة غريبه حسيت كاني فجأه عايزه اقول لربنا
"بس انت ترضي"
ساعتها حسيت انه لما ربنا يبقى غالي عليك قوي في الحقيقة يبقى أغلى ماعندك..
ساعتها ايه يبقى غالي ؟؟!
ساعتها هتقدر تفوت أي حاجه وانت فرحان أو بمعنى اصح راضي
افتكرت دلوقتي جمله كنت سمعتها قبل كده

لو كنت تصدق حبه لأطعته ****** إن المحب لمن يحب مطيع

وكلمه ماما كانت دايما بتقولها لي" الحب مش كلام "


فلنري الله من انفسنا خيرا

وفي ذلك فليتنافس المتنافسون ...

0 التعليقات: