الأربعاء، 25 يوليو 2012

قطايف (4)


معادلة النهارده
يونس عصي  ربه >>ربنا برحمته  ابتلاه
يونس دعا ربه >> ربنا برحمته ودعاه نجاه

ااحنا بشر وبننسي ونعصي وساعات ممكن نزهق كمان ودي حكمه من ربنا لو ماكناش بنغلط كان ربنا بدلنا وجاب بدالنا ناس بتغلط  وتستغفر فيغفر ..
لو ماكناش بنغلط مكنش نبقى بشر ...نبقي ملايكه
 صحيح بنغلط وصحيح دي جبله فينا بس ده مش معناه نسوق فيها ..ابدا بالعكس
..دي الحاجه اللي بتفرقنا من الملايكه وعن الشياطين

بالعكس وكأنها  دعوه للسعي أكتر وترويض النفس أكتر وأكتر -وأنا قاصده ترويض  مش تعويد عشان كل واحد ادري بحاله ادري بنقط
 ضعفه ,اماكن وقوعه ونقط قوته والحاجات اللي بتعليه
فزي مالازم تعرف نفسك وتروضها عالصح ..
لازم ماتكابرش  !!
ايوه يونس لما غلط أول حاجه عملها كانت ايه ؟؟
"لا اله الا انت ..سبحانك اني كنت من الظالمين "
لا برر بقي ولا قال أصلي تعبت أصل الدنيا والزمن والناس أصل الحاصل والوضع والمجتمع كله ضدي يا رب والكلام الفاضي اللي :Dبنضحك بيه على نفسنا ده
 "لا اله الا انت ..سبحانك اني كنت من الظالمين "وجمبها نقطه

نيجي للشق التاني  في المعادله ربك عدل مش بيبتليك كده والسلام ابتلاء ربنا لسيدنا يونس كان محبه ..زي ما ام تشوف ابنها بيغلط فيعز عليها ساعتها قرصة ودن بـتعرفه غلطه ..ساعتها الإبتلاء بيبقي رحمه ولله المثل الاعلي سبحانه وتعالي
يمكن يكون ابتلاك عشان يكرّمك  ..يمكن اصلا تكون المعصيه الكبيرة دي  سبب في توبه خالصة مفيهاش رجوع العمر كله
ففي الاخر لا تحزن ..ادعي "لا اله الا انت سبحانك ..إني كنت من الظالمين 
آخر شق ومن غير كلام كتير عشان نقوم نشوف اللي ورانا :D
الدعوه >> نجاه
وخصوصا لو كات دعوة مضطر ....

لا اله إلا انت سبحانك  اني كنت من الظالمين 

0 التعليقات: