الأربعاء، 12 أكتوبر 2011

"الحلقة الخامسه "!!!العلبه دي فيها ايييييييه ؟؟؟


لبست ورحت اساعد ماما لحد ماالجرس رن

أنا :ايوه ثانيه واحده هافتح

ماما:ايه اللي أنتي بتعمليه ده هو حد قالك إننا معينينك هنا بواب
ولا قهوجي عشان تردي عالباب بالشكل ده ..مفيش فايده فيكي 

أنا "بعدم فهم ": يا سلام ما أنا دايما اللي بفتح الباب  وبالشكل ده 
ماما :طيب بطلي غلبه واتفضلي ادخلي اودتك لحد مااندهلك
مقدرتش امسك نفسي من الضحك وفهمت طبعا ان "لا مفر"في حد مهم جي لينا النهارده
فتحت الميل وبدأت أرد

سلام عليكم ..
علي ربنا يخليك على اهتمامك ويكرمك يا رب دايما  أنا اصلا كنت متخيله إنك مكنتش سمعني وأنا



وعلى ايه  ماتديله روشته وتقوليله يديكي حق  الدوا لاخوكي العاجز  !!


في ايه يا بنتي !!إنتي هاتشحتي ؟؟



" سلام عليكم ..تحيه طيبه وبعد 
..أنا انبسط قوي لما جالي الإيميل منك وكان من دواعي سروري


   الايميل ده لو كان لعلي بيه مظهر ذات نفسه هيبقي رسمي اقل من كده

 أنتي اكيد بتهرجي إنتي لو بتبعتي عريضه دمغة مش هتكتبي من دواعي سروري دي  واصلا أنتي لدغه في  الره
 

خلاص  أنا أحسن حاجه أعمل عبييطه
بالنسبه لانك أنتي اللي طالبه منه اصلا إنك تاخدي رايه في حاجه والله لو بتتلككي دي مشكلتك لكن هو مش شغل عيال 
يووووووووووه  هو ليه لازم كل شويه يعمل حاجه تلخبط قوي  كده وافضل سنه افكرفي هيحصل ويحصل وليه اصلا الحياه متبقاش بسيطه  أنا هاكتب اللي اكتبه وهو يفهم اللي يفهمه  وبعدين أنا اصلا كده هه بس 


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
:))اشكرا على اهتمامك جدا يا علي بس يعني هتعمل ايه بنت خالك بقي وقدر 

أنا كنت عايزه اسالك على حاجه في موضوع البحث بتاعي  وهو ليه علاقه شويه بمجالك فلو ينفع تبعتلي شويه معلومات أو

key words 
 "ادور عليها في موضوع "تطور الحاسبب الالي


معلش يا علي دايما تعباك معايا
 :)شكرا جزيلا وسلملي على طنط

send قبل ماا اقراه مرتين عشان متاكده لو قريته همسحه كده كويس قوي بقى

يا انجييييييييي
..........جالي  الاوردر  

طلعت وسط نظرات الجميع المتسلطه ولا اعظم نور كشاف بيدب في عين أي جاسوس محترم بيستعد لاستجوابه على طريقة اعترف ..من قتل اباك ؟؟
حطيت وشي في الأرض مش كسوف زي ماطبعا كلهم فاكرين اد مااني مش عايزه حد يبصلي بالشكل اللي بيبصولي بيه ده
أنا اصغر واقل خبرة من إني احكم بس ماينفعش ابدا حد يتجوز بالشكل ده أنا حاسه كأني موديل عرض مثلا
ومش المشكله في جواز الصالونات المشكله في الطريقه دي من جواز الصالونات

اتنين ميولهم واتجاهاتهم مختلفه تماما واهلهم مختلفين وأول مره يشوفو بعض أو كل واحد فيهم يعرف إن التاني موجود بالحياة اصلا  يتقابلوا في بيت أهل العروسه 
واحده بقى قابلت واحده في الشارع واكتشفت إن ليها بنت  ولا صاحبتها من يومين في المسجد قالتلها على جارة بنت خلت أختها اللي كانت مسافرة السعوديه مع أهلها ولسه راجعه 
يعني في خطوة قبل الزيارة دي على الاقل الوسيط ده أو اللي بيقترح الجوازه واللي نفسه يعمل خير ويوفق راسين في الحلال 
  
ممكن يوفقهم برده بس ده مايمنعش انه يوفقهم بس بطريقه مناسبه ومتكونش محرجه أو في الحقيقه" سخيفه" لجميع الاطراف
  أما اللي بيحصل ده  طقش/خبط  راسين..انما مش توفيق ابدا 
 نبذل شويه جهد عشان خاطر ربنا ونعرف ميول الطرفين وممكن ينفعوا لبعض بشكل مبدئي ولا لأ
والطريقة اللي تناسبهم هما الاتنين وبعد كده القبول والنصيب ده من عند ربنا 

مش هنسى واحده صاحبتي منتقبه وملتزمه  جدا ماشاء الله عليها واحده  معرفه جابتلها عريس كل هدفه في الحياة شريط عمرو هينزل امتي؟؟!!

مع احترامي ليه وليهـا ولعمرو بس هو مين  اقنع حضرتك  انهم ممكن ينسجموا مع بعد



ماشاء الله أنا مكنتش أعرف إن انجي كبرت وبقت زي الامر كده يا هدي انتم مخبيينها ولا ايه_؟؟!!
تعالي جمبي يا حبيبتي...
اهلاا..وهنا بدأنا فقرة  اليوم المفتوح
بيبدأ دايما بمواضيع عامة ثم الجو اللي بيقلب انهم يروحوا يعدو في البلكونه اللي هي اصلا قبلي جوها اوحش من البيت

واحنا المغضوب علينا أنا والاخ رامي اللي نقعد ننعم بالخلوة الشرعية في الحر اللي هما بيهربوا منه 
رامي :ازيك ؟
.أنا لنفسي: "ايه التناكه دي

وليه:أنا الحمدلله إزيك أنت
الاخ "بابتسامه لزجه "وأنتي بقي بتعملي ايه في حياتك؟؟
أنا :لأ معلش ..مش فاهمه السوال تاني كده
رامي :ايوه يعني بتعملي ايه غير الكليه صحيح إنتي عارفه إن مفيش شغل بعد الكليه طبعا 
أنا "بدون وعي " :ايه ؟؟
هو برده "مع ابتسامه الزج من الاولانيه "زي ماسمعتي أنا راجل فري واوبين مينديد جدا في كل حاجه إلى "السفر","الشغل "و"الثقافة اللي ملهاش لازمه يعني رايحه ندوه جايه من ندوه لأ ماليش في الكلام ده
أما بقى دين ده براحتك طبعا بس كله إلا النقاب آه مااحنا مش ناس متخلفينولا بدو يعني 
أنا طبعا مقتنع إن لكل واحد دوره في الحياه عشان كده أنا باتعب بره فـعايز بيت يكون هادي وصحي وطبعا أنتي عارفه إني ظابط يعني احب الظبط والربط في كل حاجه
ومراتي لازم تكون على مستوى أنتي بتعرفي لغات  صح؟؟
أصل لازم يكون معاكي لغة تانيه وكمبيوتر


والفيش والتشبيه؟؟؟؟
!!هو باستغراب "المفتري وكأن كل اللي كان بيقوله ده عادي وأنا اللي كلامي وقف في الزور :("..:ايه ..مش فاهم ؟؟


كملت : ايوه أُمّال انت فاكر ايه وحقك كمان تطلب اخلاء طرف وكشف طبي
أصل بيطلبوا مع الملف  فيش وتشبيه حضرتك يعني عادي والله .. يا ماااااما

هو ببجاحه مطلقه : لا والله ؟؟!!حضرتك بتتريقي بقى
أنا بحذر "أصل ده اكيد مش بنيادم طبيعي زينا كده":: لا لا لاسمح الله أنا اتريق ازاي ؟؟!!ده حضرتك ضيف عندنا برده..حلوه المانجه ؟؟يا ماااااااامتي
هو تاني المأسوف على شبابه :ايوه  بس بيبان  من نبرة كلامك
أنا : ما بدهاش ..يا حاااااااااااااااجه

الحاجه" في رعب :في ايه يا انجي بس؟؟!!
أنا : في ايه ؟؟مفيش حاجه خالص بقولك ايه يا ماما أنتي ماجبتيش المكواه من عند المكوجي ؟؟!!شكلك مجبتيهاش صح 
 طب أنا هاروح اجبها أحسن يقفل عليها ..بعد اذنكم ا


!!فرصه  سعيده قوي يا تنت 


فتحت الباب وطلعت أجري ومعرفش ليه فجأة لقيت نفسي عالسطح "لأ مش للدرجه دي لسه متجنتش وقررت انط "بس فتحت في سارينه عياط أنا معرفش ليه ولا اشمعنى المره دي الموقف ده  فيحصل كتير وموقف اسخن بتحصل لصحابي وبنعد نضحك عليها وخلاص 

اعدت لحد ماسمعت  ادان العشا واتأكدت انهم مشيو  وحسيت  اني بقيت أحسن بعد ماشميت هوا نقي و فتحت باب السطح وأنا بامسح دموعي لأن طبعا محدش اتعود يشوفني بالشكل ده ..بيتهيألي عمر ماحد شاف دموعي حتي عبير اقرب صحابي دايما بعيط معاها عن بعد لما تبقي مش شايفني
عليييييي!!!!!1-  

!!!!!!انجي!! أنتي ايه جابك هنا ..أنتي كويسه-؟؟-



لو  عايز تعرف أصل الحكايه من هنا 
هنا  http://bentbdffayer.blogspot.com/2011/10/blog-post_06.htmlhttp://bentbdffayer.blogspot.com/2010/09/blog-post_08.html

1 التعليقات:

Rania Ghieth يقول...

This Series should be Named "Bent Masryya"

La2enny fe3lan ba7essaha bte7ky goz2 mn 7ayat kol bent Masryya :)

Go On Ya Enas :)

I Love You :)