الثلاثاء، 8 نوفمبر 2011

لانني اريد !! ..."من مجموعة الليلة قررت البقاء "


منز فترة ليست بالقليله علمت اني افقدك
فبدأت في حالة نكران
ثم ذهول واخيرا هاـأنا افتقدك
علمت اني افتقدك واني اصر عن محوك  تلقائيا من ذاكره يومي فاخذ طيفك يتسلل لينفرد بمنطقة اللا وعي عندي
 فأصبحت تزورني لتمنحني جرعات مكثفة من
أحلام عاديه
نعم أحلام لا اتمناها ولا ارفضها ...
ولكن ذلك الحلم اعتقد انه لم يكن حلما تلك الرؤيه بالذات ارهقتني وأرهقت قلبي حقا ...
فقد شعرت بها حقيقيه جدا قريبه جدا وسلسه جدا
 كل شيء كان حقيقية واعتقد انها كانت مقابله في عالم آخر نعم فالله اعلم كم بي لقد دبر لي لم اكن اجرؤ لأدعو به بسري
ابتسامتك تساؤلاتك ..نظراتك
الوحيده التي لم تكن غير منطقيه هي ..أنا
صامته ..هادئة بنظرة حزن عميقه بلا أسباب واضحه  على غير عادتي معك
فأنا معك اغرق أسباب حزني واستمتع فقط برفقتك بالحلم
نعم لقد كنت صامته كنت   استمع الي صوتك اكثر انظر اليك مباشرة وبعمق
لاني اعلم ان ذلك لا يحدث سوي بحلم
صحوت من نومي وأنا انظر لجوالي رأيت رقمك ...امن الممكن ان يغرق اثنان بحلم واحد
لماذا اليوم بالذات؟!
بادرت  بـمهاتفتك ..ولكني اغلقت الخط بـسرعة عندما  ادركت ان اليوم هو الجمعه و انك حتما تصلي الآن
حسنا سأنتظر قليلا سأحضر مج نسكافيه  وقرصين بنادول لربما يخففان من وطأ ذلك الصداع المذمن الذي يلازمني منذ فترة
سأدون بمفكرتي تحديد موعد مع الطبيب فأنا لن احتمل يوما آخر اعيشه بنوبات الصداع تلك
لا يهم سحاول ان اتابع الأخبار امسك بالريموت فأجد مسرحية العيال كبروا
"ابوك اتجوز يا سلطان "أنسى امر الأخبار واجلس اضحك ببلاهة
 اسكب بعض  النسكافيه على العريقه وملابسي  عندما تفاجئني هزة  أعرف بعد ذلك  انه هاتفي فقد نسيت تماما ان لم اعيد له خاصيه الرنين عند صحياني بدلا من تلك الهزات المفزعة
-مني !!!..وحشاني أنتي رجعتي امتى؟؟قلتها بعد ان ادركت انها مني صديقتي المقيمه باحدي دول لخليج لظروف عمل زوجها
-أنا رجعت من يومين أنتي عامله ايه يا بت أنتي وحشاني وواحشني صلاح  هو فين مبيردش علي كنت عايزه اعملك مفاجاه
...هاله أنتي فين أنتي معايا
-معاكي يا مني...مني ..أنا وصلاح سبنا بعض
-نعم ياختي أنتي هتستهبلي أنا مش لسه مكلماكم في عيد جوازكم كنتي عماله تحضري وتحمري  و تشمري وكنتوا زي الفل ولا دي كدبة ابريل
-احنا سبنا بعض في اليوم ده بالذات .. اتخانقنا خناقة كبيرة وهو بقاله شهر سايب البيت
-طيب يا بنتي بطلي مبالغتك للامور دي ماهو دايما بيعمل كده والله انتم الاتنين اعبط من بعض  كل مرة تتخانقوا وأنتي تاخدي لبني وتروحي  لطنط وشويه وتتصافوا..
أنتي متستغنيش ابدا عن صلاح ولا هو يا هاله اغزي الشيطان وارجعي بيتك..
-لأ ما انتي مش فاهمه يا مني أنا في بيتي ..أنا مامشيتش زي كل مرة عشان بابا يرجعني زي كل مرة برده عشان المرة دي مش زي كل مرة
أنا في البيت وهتتفاجئي أما تيجي كمان
ده أنا غيرت حاجات كتير في البيت وعملت أوودة لبني اللي بقالي سنه مش عارفه أعملها
-بتهرجي ؟!..وليكن عايزه تفهميني إنك عارفه تعيشي حياتك عادي من غير صلاح يعني ؟!!ماصدقش!!
-بصي يا مني أنا عارفه ان صلاح بيحبني وانه طيب وابن حلال  بس أنا وصلاح حياتنا مع بعض مش هتنفع ..
-أنا مش مصدقة إنك بتتكلمي كده بصي يا هاله صلاح ابن خالتي وزي اخويا طول عمرنا عارفين طبعه  صعب ومتطلب  وأنا قلتلك ده من قبل الجواز بس صلاح عمره ماحب ولا تخيل انه يحب حد زي مابيحبك.. يا بنتي ده احنا بنحلف بيكم صحيح هو مثالي وعايز كل حاجه زي ماالكتاب ماقال وحمقي حبتين بس مش هتلاقي واحد يحبك زيه  
-بيحبني يا مني ..بس بيحبني بطريقته ..زي ماهو يحب
طول ما أنا كويسه فهو كويس ولو أنا مش كويسه يبقى خلاص استاهل كل اللي يجرالي
ولا كأنه يعرفني تصدقي انه مسألش علي ولا على البنت ولا مرة واكتشفت بالصدفه انه بيروحلها كل يوم لمدرسه
أنا ما قلتش حاجه والله العظيم صلاح اب هايل على عيني وراسي لكن هو مش محتاجني..أنا لا مرتاحه ولا بقيت عارفه الريحه حياتنا ...
-يا بنتي كل الرجاله كده أنتي فاكرة رأفت جوز ف...
-مني معلش أنا مضطرة اقفل لبني صحيت والمكوجي باينه جاب المكواه هحاسبه واكلمك
مسحت دموعي  واستعدت قوتي قليلا ذهبت عندما رن هاتفي  مرة اخري
انه رقمك ..هل أرد سريعا أم اتمهل؟؟هل اتغنج  كما بالعاده ام اكون غاضبه فحسب
حسنا ..لا يوجد الآن سبب لالاعيب حواء تلك فهو الآن مجرد" صلاح" صلاح بصوا أي امتيازات أو استثناءات
سلام عليكم  ..ايه الأخبار؟! كله تمام .. بصي يا هاله خلينا المرة دي ننزل نتكلم في حته برة
أنا عايز نتكلم بعيد عن طنط وعمي
-مين جاب عمك وطنط؟!!
-يا هاله اقصد حته بعيد عن بيتكم "قالها بنفاد صبر
صلاح أنا في بيتنا ..بيتي ..بيت المهندسين يا صلاح !!
-أنتي قاعده في بيت المهندسين؟؟
-آه
-لوحدك
-آه
-انت بتهرجي يا هاله صح ؟؟قوللي إنك معملتيش كده أو أنك اتجننتي؟!!
-أنا مش فاهمه ايه سر الإستغراب والنرفزه دي كلها يا صلاح هو انت شايف إن الطبيعي  أما انت تسيبلي البيت ومعرفلكش طريق  تسيبني لوحدي أنا وبنتك إني اروح عند بابا ولما اقعد في بيتي ده ابقى غلطانه واتجننت
عامتا أكيد مش هنتكلم على التلفون ولا ايه رايك ؟اقفلي دلوقتي
لا اعلم لماذا ابتسمت وبداخلي صرخة انتصار مع اني لم انتصر عليك فأنا اعلم انها ليست معركة هي مجرد نهاية
كنت اعلم ان ليس امامي وقت طويل اقضيه بالثرثرة ..فانت على وصول
نعم سالبس ذلك الفستان بالذات فهو يجعل مني اكثر قوة ..
واضع  ذلك القرط الذي ابتعته باول مرتب .. لبني عند جارتي
كعب عال حسنا ..
الأن ساسمع صوت مفتاح  يداعب الباب
خطوات قادمه بثبات  انتظره هنا ام  أذهب للقائه
رمقت صورتي بالمرأة باستحسان  قبل ان اخرج لنتقابل بالمنتصف
ذهول غريب -اعلم سببه واتظاهر بالبراءة-يعتريه ولكني لا اهتم ..لا اهتم على الاطلاق
-يتبع -

0 التعليقات: