الجمعة، 21 يناير 2011

HAVE ARAB GOT TALENT??!


مواهب العرب أو Arab'S got talent زي ما بيطلقوا عليه صناع البرنامج هو أحد برامج المسابقات الجديده المأخوذه عن الغرب
أنا عمري مااتكلمت على 3 حاجات
برامج تليفزيون الواقع, برامج التوك شو, وأخيرًا برامج المسابقات
بس بجد المره دي زودوها اوي ...زادت ومسخت ومبقاش ليها طعم
أنا بس نفسي اسأل سوأل واحد بسيط كالعاده أنا لا باستنكر ولا باشجب ولا بعارض أنا بس عايزه اسأل سؤال منطقي و بريء جدا
هو ايه مفهوم صناع البرنامج عن كلمه موهبة؟؟
أنا شكيت في نفسي لدرجه معاها رحت فتحت المعجم الوجيز ودورت في باب الواو فصل الهاء والباء
طلعتلي نفس النتيجه اللي كنت عارفاها
موهبه باللغة العربيه : هي الهبه أو العطيه
ومادام فيه موهبه يبقى في واهب وفيه موهب
الواهب هو الله ودي حاجه لا خلاف عليها ...مين بقى هو الموهوب ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
بغض النظر ان هناك أراء فلسفيه كثيره تبحث في ذلك الموضوع و ما إذا كان الموهوب هو الذي يملك القدرة على فعل أي شيء مميز,
ام هي القدرة على الأبداع ذاتها أو فعل شيء مميز بشكل خاص
المهم إن الموضوع ده شغلني وخلاني قعدت أذاكر شوية فيه
:اوضح مفهوم توصلت له عن الموهبه هو الآتي
الموهبة هي:مفهوم يحمل معنى امتلاك الفرد لميزة ما ويقصد به استعداد طبيعيي أو طاقة فطرية كامنة غير عادية في مجال أو اكثر من مجالات الاستعداد الإنساني التي تحظى بالتقدير الاجتماعي في مكان وزمان معين
ممكن حد يفهمني أصلا ايه قيمة برنامج زي ده ماهو إلا محاوله
غير احترافيه بالمره لتقليد أعمى
للنسخة الغربية ؟
يعني معلش بالراحه كده حد يفهمني أيييييي مجتمع عربي وياريت نحط مليون خط تحت كلمة عربي دي
اللي بيقدر جدا رقصة الروبوت وهي جزء لا يتجزأ من حياته الطبيعيه ولا المجتمع المترسخ في ذهنه موسيقى الراب
عادي الإطلاع على ثقافات مختلفه مش جريمه ومش عيب
مقلناش حاجه يا سيدنا بس مش برده يا حضرت اخد من الثقافه دي اللي يليق عليَّ
يعني الشعراء زمان كانوا بيدخلوا في مبارزات شعريه من كل حدب وصوب لكن كل واحد بيرسخ ثقافته هو
مكنش بييجي لابس زي الامريكان الافارقه وبيتكلم بنفس الشكل وأدائه لم يسلم من عقد النقص بردو وييجي يقولي جي اشترك في برنامج عربي لتمثيل مواهب العربـ
هي كلمه بنلزقها في أي حاجه وخلاص؟؟
انصاف مواهب بيحاولوا يقوموا بـأداء دور كومبارس لنماذج اكثر احترافيه
وياريتها هنا دي نماذج مستورده ..من مجتمع عايش على فكره وثقافته اللي بيقدرهـا و حواسه واخده عليها
وعارفه إن في ناس بالفعل ردت على كلامي وقالتل" وايه المانع يعني ماهما لعلمك لعلمك يعني اللي بدأو وقلدونا ..خدوا مننا في الأول "شيك شك شك" و عملولها ريميكس وأما سكتنا ماكتفوش بكده وبس
اللي هو اصلا اصلا بتاعنا احنا belly danceبقوة يقلدونا في ال
بغض النظر عن اني كنت في نص هدومي وهما بيقولوا كده وبغض النظر إني كنت هموت واقولهم اتوكسوا ومسكت نفسي بالعافيه وبغض النظر إن ده مش مبرر بردوا إننا نقلدهم على طريقة إن هما"هما وحشين خلينا احنا..أحسن منهم
فكروني بنفس منطق المغني اياه لما عمل أغنية
بيحاول فيها ينفي تهمة الإرهاب عن العرب بـانه يفهم الغرب إن احنا العرب مش ارهابيين خالص ومتحضرين جدا مش مقفلين وعندنا بنات امامير وحيائي يمنعني جدا جدا جدا من وصف بـاقي الكلمات
عامة هي غير ذات اهميه ده نوع آخر من الإسفاف اللي بيسموه موهبه شبابيه
ولو كان ده صوت الشباب يبقى إن شاء الله كلنا يصيبنا الخرس المبكر هه بس
يعني أنا مش قادرة افهم ايه الموهبه في طفل بيقلد مايكل جاكسون ولا واحده بتقوم بحركات هيستيريه اشبه بحركات أي كودية زار محترفه على أساس إنها بـتقلد ايقاع الدرامز في محاولة فاشله بشكل مبالغ فيه

وبغض النظر بردوا إني على النقيد شفت طفل عنده 15 سنه بيعزف كمان على انغام شرقية وكان فعلا يستحق الإستماع وساعتها قلت أهِه ابتدت تندع لقيت لجنة التحكم استبعدته
يعني طيب هما بيقيموا على أساس ايه؟؟
على أساس هما عايزين ايه ولا الناس عايزين ايه؟؟؟
ومع احترامي لمحكمين ومقدموا وصناع البـرنامج
أنا مش بقلل من موهبة حد ابدا بس البرنامج ده في الأصل نشأ وبيتعرض في بلاد متقدمه مش ناقصهم حاجه في حياتهم غير ترفيه والله تمام
ناس محترمه بتروح شغلها الصبح وبتقوم بيه على اكمل وجه وبتقوم مجتمعات عشان تنهض وتكون متقدمه من حقهم فعلا يدوروا عالترفيه
انما احنا .....مش عارفه اقول ايه
يعني بغض النظر عن ناس عجبهم أو معجبهمش برنامج مجددون اللي كان بيقدمه استاذ عمرو خالد
بغض النظر عن البرنامج وعن صحته من الناحيه الشرعيه أو غيره بس أنا عجبتني فكرة إنه مكانش بيننقل نقل البليد..كان في ذكاء نسبي في محاوله التقليد
يعني نشوف ايه اللي محتاجينه وننفذه
البرنامج بره بيقوم على مشاريع مكانتش تنفع هنا وعشان كده حاولوا يلاقوا انسب الطرق لتنفيذها في الوطن العربي وانا شايفه ده ذكاء من صناع البرنامج احيهم عليه
عالاقل حاولوا انما دول...
أنا موافقة يشوفوا مواهب مناسبه وناس موهوبه فعلا ويدفعولهم كام مليون على ميزانية برنامج
ماشيييييي ..ممكن ابلعها لكن
أما اللي أنا واثقة منه إننا مش ناقصين انصاف مغنيين ولا راقصوا راب ولا عجزه يلعبون الجمباز عشان يمثلوا موهوبي العرب
واخيرا
مش لاقيه حاجه تتقال غير مثل كده كانت بتقولوا جدتي زمان
اللي معاه قرش محيره ....يجيبـ حمام ويطيره
ومن عندي بقى
في الزمن ده مش بس حمام....
بلاهم


2 التعليقات:

Unknown يقول...

انا معاك ياقمر في كل كلمة أولتيها...

وعلى رأيك اللي واجعو جيبو بيخرمو..

ع العموم تسلمي ع الطرح الرائع..

^_^

غير معرف يقول...

YA SALAM YA SAHIBAT AL MAWDOU3 WALLAH HADA LI CHAGHILNI MEN ZAMAN BAHAYIKI JIDAN FAIROUZ